Thursday, February 10, 2022

How People are attached to their Money

 In parshas תרומה it say 

ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ישבנו לבו 

The Targum says:

מַלֵּיל עִם בְּנֵי יִשְרָאֵל וְיִסְבוּן קֳדָמַי אַפְרְשׁוּתָא מִן כָּל דְּיִתְרְעֵי לִבֵּיהּ

which is the simple translation of אשר ישבנו לבו. However the תרגום יונתן בן עוזיאל adds a few words and writes:

מַלֵּיל עִם בְּנֵי יִשְרָאֵל וְיִסְבוּן קֳדָמַי אַפְרְשׁוּתָא מִן כָּל דְּיִתְרְעֵי לִבֵּיהּ וְלָא בְּאַלְמוּתָא תִסְבוּן יַת אַפְרָשׁוּתִי

He adds the words ולא באלמותא, that it cannot be taken by force that the תרומה must be donated out of the donors free will. 

Now we know that there is a concept of 

כופים אותו עד שיאמר רוצה אני

The רמב"ם explains this concept in הלכות גירושין ב' כ' as follows:

מי שהדין נותן שכופין אותו לגרש את אשתו ולא רצה לגרש. בית דין של ישראל בכל מקום ובכל זמן מכין אותו עד שיאמר רוצה אני ויכתוב הגט והוא גט כשר. וכן אם הכוהו עכו"ם ואמרו לו עשה מה שישראל אומרין לך ולחצו אותו ישראל ביד העכו"ם עד שיגרש הרי זה כשר. ואם העכו"ם מעצמן אנסוהו עד שכתב הואיל והדין נותן שיכתוב הרי זה גט פסול. ולמה לא בטל גט זה שהרי הוא אנוס בין ביד עכו"ם בין ביד ישראל. שאין אומרין אנוס אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו מחוייב בו מן התורה כגון מי שהוכה עד שמכר או עד שנתן. אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצוה או לעשות עבירה והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו או עד שנתרחק מדבר האסור לעשותו אין זה אנוס ממנו אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה. לפיכך זה שאינו רוצה לגרש מאחר שהוא רוצה להיות מישראל ורוצה הוא לעשות כל המצות ולהתרחק מן העבירות ויצרו הוא שתקפו וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר רוצה אני כבר גרש לרצונו

A Jewish person really WANTS to do what is right in the depths of his soul but sometimes needs some extrrnal coaxing to actualize this idea. That is why force for a מצוה is considered מרצונו. 

 Which brings us back to our פרשה  Which begs the question: why does the commandment of giving charity  And I've followed the same rule and have the same דין  ofכופין אותו עד שיאמר רוצה אני.

 The answer must be that the commandment of charity is different from all of the commandments in one aspect and that is that all other commandments a person really really wants to do them once you get to that place and it's so that's very deep where  You reached his pure will without any distractions. However,  When it comes to separating somebody from their money their money is embedded so deeply in the core of their soul that even once you reach that pure point he still does not want to part from his money and therefore you cannot force him to do it and consider it being done out of his own free will.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home