ירושלים נקרא ציון
We find in over 150 places in Tanach that ירושלים is called ציון. How did this name come about and why is it in fact called ציון?
There are a lot of explanations given especially in Kabbalah as to how and why this would be. However I haven't seen a satisfactory answer as to how this name came about.
I would like to suggest a hypothesis.
ירושלים is a central theme in Judiasim. It is the eternal capital of Eretz Yisrael which is a central theme in Judiasim. Yet, ירושלים is not mentioned in the Torah.
The reasons for ירושלים not being mentioned in the Torah but rather as המקום אשר יבחר ה' are discussed in the Rishonim. Rabbi Yehuda Halevi in the Kuzari states ירושלים לא תיבנה כי אם כשיתאוו אליה בתכלית הכוסף Jerusalem will not be built up until Israel shows God that they really desire it with all their heart. This is based on a Sifri that says as follows:
כי אם אל המקום אשר יבחר ה' א‑להיכם מכל שבטיכם' – דרוש על פי נביא... יכול תמתין עד שיאמר לך נביא? תלמוד לומר 'לשכנו תדרשו ובאת שמה
דרוש ומצוא ואחר כך יאמר לך נביא. וכן אתה מוצא בדוד, שנאמר 'זכור ה' לדוד את כל עֻנותו אשר נשבע לה' נדר לאביר יעקב אם אבא באהל ביתי אם אתן שנת לעיני... עד אמצא מקום לה' משכנות לאביר יעקב' (תהילים קל"ב, א-ה)" (ספרי דברים פסקה סב
God wanted us to show him that we really desired it before he gave it to us. The reason for the above is beyond the scope of this discussion.
The other reasons given are by Maimonides in Moreh Nevuchim who says as follows:
ואשר לא התבאר בתורה ולא נזכר בפרט, אבל רמז אליו ואמר 'אשר יבחר ה', יש בו אצלי שלש חכמות. האחת מהן - שלא יחזיקו בו האומות וילחמו עליו מלחמה חזקה, כשידעו שזה המקום מן הארץ הוא תכלית התורה; והשנית - שלא יפסידוהו מי שהוא בידם עתה וישחיתוהו בכל יכלתם; והשלישית, והיא החזקה שבהם, שלא יבקש כל שבט בהיותו בנחלתו ולמשל בו, והיה נופל עליו מן המחלוקת והקטטה, כמו שנפל בבקשת הכהונה, ולזה באה המצוה שלא יבנה בית הבחירה אלא אחר הקמת מלך, עד שתהיה המצוה לאחד, ותסתלק המחלוקת..." (מורה הנבוכים ח"ג פרק מה)
').
.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home