Wednesday, October 10, 2012

Kohelet and its Contradictions

אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב בקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה ומפני מה לא גנזוהו מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה תחילתו דברי תורה דכתיב (קוהלת א) מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש ואמרי דבי ר' ינאי תחת השמש הוא דאין לו קודם שמש יש לו סופו דברי תורה דכתיב (קוהלת יב) סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם מאי כי זה כל האדם אמר רבי <אליעזר> [אלעזר] כל העולם כולו לא נברא אלא בשביל זה ר' אבא בר כהנא אמר שקול זה כנגד כל העולם כולו שמעון בן עזאי אומר ואמרי לה שמעון בן זומא אומר לא נברא כל העולם כולו אלא לצוות לזה ומאי דבריו סותרין זה את זה כתיב (קוהלת ז) טוב כעס משחוק וכתיב (קוהלת ב) לשחוק אמרתי מהלל כתיב (קוהלת ח) ושבחתי אני את השמחה וכתיב (קוהלת ב) ולשמחה מה זה עושה לא קשיא טוב כעס משחוק טוב כעס שכועס הקב"ה על הצדיקים בעוה"ז משחוק שמשחק הקב"ה על הרשעים בעולם הזה ולשחוק אמרתי מהלל זה שחוק שמשחק הקב"ה עם הצדיקים בעולם הבא ושבחתי אני את השמחה שמחה של מצוה ולשמחה מה זה עושה זו שמחה שאינה של מצוה ללמדך שאין שכינה שורה לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות ולא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך שיחה ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך דבר שמחה של מצוה שנאמר (מלכים ב ג) ועתה קחו לי מנגן והיה כנגן המנגן ותהי עליו יד ה' 


What does it mean that it contradicts itself? Was King Shlomo Drunk? Why is contradictory statements a reason for geniza? if its wrong its wrong but it it is correct it should not be nignaz?

A possible pshat in the above quoted Gemara might be that  we must obviously assume that Kohelet was not contradicting himself,. Even if Kohelet is self contradictory or appears to be is not a reason in and of itself to be nignaz. The problem is that readers will not understand and not objectively look to find the answers to the contradictions. Chazal were not concerned that the readers that do not find the answers would leave it at that and have questions. Chazal were concerned that readers would likely find their own biased interpretations in Kohelet because of its many contradictions and use Kohelet as a justification for their misguided opinions. One of the biggest issues we face today is that almost all misguided agenda-driven groups in the contemporary Jewish world use sources in Chazal to justify their actions. Chazal (ironically?) were worried that Kohelet would be to fertile a territory to let these agenda seeking factions have free rein. However, because Kohelet made it clear that ultimately "Zeh kal Ha'adam" Chazal felt that even a non-objective reader of Kohelet would have to admit that all agendas have to strive towards that common goal, their misconstruations would be mitigated.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home