Wednesday, November 28, 2012

Spontaneous Generation and Techiyas Hameisim

The Gemara in Sanhedrin brings an example of spontaneous generation. I am not addressing the issue as a whole in this article but rather as it pertains to this Gemara.


א"ל קיסר לרבן גמליאל אמריתו דשכבי חיי הא הוו עפרא ועפרא מי קא חיי
דף צא,א גמרא  אמרה ליה ברתיה שבקיה ואנא מהדרנא ליה שני יוצרים יש בעירנו אחד יוצר מן המים ואחד יוצר מן הטיט איזה מהן משובח א"ל זה שיוצר מן המים א"ל מן המים צר מן הטיט לא כל שכן דבי ר' ישמעאל תנא ק"ו מכלי זכוכית מה כלי זכוכית שעמלן ברוח בשר ודם נשברו יש להן תקנה בשר ודם שברוחו של הקב"ה על אחת כמה וכמה א"ל ההוא מינא לר' אמי אמריתו דשכבי חיי והא הוו עפרא ועפרא מי קא חיי א"ל אמשול לך משל למה הדבר דומה למלך בשר ודם שאמר לעבדיו לכו ובנו לי פלטרין גדולים במקום שאין מים ועפר הלכו ובנו אותו לימים נפלו אמר להם חזרו ובנו אותו במקום שיש עפר ומים אמרו לו אין אנו יכולין כעס עליהם ואמר להן במקום שאין מים ועפר בניתם עכשיו שיש מים ועפר על אחת כמה וכמה ואם אי אתה מאמין צא לבקעה וראה עכבר שהיום חציו בשר וחציו אדמה למחר השריץ ונעשה כלו בשר

First we have Caesar asking  רבן גמליאל about Techiyas Hameisim and how is it possible. He answers what he answers. We then have an exact identical question being asked by the "Min" to Rabbi Ami using the exact same words. Rabbi Ami must have known Rabbi Gamliels answer (it is in the gemara as part of the "mesorah") however he answers it totally different. The obvious reason is that every generation and every culture has a different point of departure and thought process. Every generation has its philosophical perspective and must be spoken to in their terms. Rabbi Ami's answer is that if spontaneous generation is possible why can't Techiyas Hameisim be possible. One doesn't have to necessarily believe in spontaneous generation and for that matter Rabbi Ami himself doesn't necessarily have to believe in spontaneous generation to understand his point. Rabbi Ami was answering that philosopher by stating that just as you believe in the process of spontaneous generation you can also believe in Techiyas Hameisim. The proof is that Rabbi Ami didn't answer as Rabban Gamliel did only because he was addressing that "Min" and his mindset

0 Comments:

Post a Comment

<< Home